Rug

Rugklachten is één van de meest gehoorde problemen door de fysiotherapeut. Maar liefst 1 op de 5 volwassenen heeft last van terugkerende rugklachten (bron: RIVM). Vaak ontstaan de klachten acuut en kunt u geen kant meer op door de pijn. Met name pijnklachten in de lage rug, belemmeren u direct in het uitvoeren van de dagelijkse bezigheden. Maar ook klachten in de bovenrug kunnen pijnlijk en erg vervelend zijn.

De meest bekende lage rugklachten zijn spit, hernia, ischias, artrose of instabiliteit. Al deze klachten verschillen van elkaar, waardoor ook de symptomen uit één lopen. In de meeste gevallen ervaart u pijn en/of stijve spieren in de onderrug, welke kan uitstralen in de bil en benen. Ook bent u belemmerd in het vrij bewegen van de rug.

Veelal ontstaan lage rugklachten doordat we te weinig en/of te eenzijdig bewegen, een verkeerde houding hebben of disbalans tussen de verschillende buik- en rugspieren.

Klachten aan de bovenrug ontstaan vaak door stress, langdurig in dezelfde houding werken of door een verkeerde beweging. Vaak wordt de pijn tussen de schouderbladen ervaren of bij diep in- en uitademen en kan deze stekend of zeurend van aard zijn.

Eén van onze fysiotherapeuten brengt in kaart waardoor bij u de pijn wordt veroorzaakt of in stand houdt. Vervolgens wordt er samen met u een behandelplan opgesteld om de klachten te doen verminderen. Onze behandelingen zijn onder anderen gericht op het verminderen van spierspanning, verbeteren van de beweeglijkheid, verminderen van pijn en adviezen over houding en belastbaarheid.

Core stability

De core stability spieren zorgen onder andere voor stabiliteit van de wervelkolom, waardoor deze beschermd wordt. Bovendien zorgen deze rompspieren ervoor dat bewegingen tijdens diverse krachtinspanningen gecontroleerd verlopen. Wanneer deze spieren niet goed functioneren kunnen sportactiviteiten, maar ook alledaagse bezigheden klachten opleveren en rugpijn veroorzaken. Ook bij het leveren van sportprestaties zijn de core spieren van groot belang, bijvoorbeeld tijdens hardlopen of bij balsporten.

Bij Fysio World Amsterdam besteden wij, nadat uw rugklachten zijn verholpen, aandacht aan het goed functioneren van deze core stability spieren. Door het goed functioneren van deze spieren kunt u beter anticiperen op onverwachte bewegingen en toekomstige rugklachten vaak voorkomen.

Bij ons kunt u naast individuele behandeling ook core stability groepslessen volgen. Deze groepslessen zijn kleinschalig en gericht op het functioneel leren gebruiken van de rompspieren.