Fysiotherapie bij Chronische Rugpijn

Rugpijn is één van de meest voorkomende klachten bij patiënten in onze fysiotherapiepraktijk. Veel van deze patiënten hebben al maanden of jaren last van rugklachten. Wanneer rugpijn langer dan 12 weken aanhoudt, dan spreken we van chronische rugpijn.

Weinig mensen komen direct bij het eerste beetje pijn bij een fysiotherapeut. Vaak gaat hier een periode aan vooraf waarin de zaak eerst even wordt aangekeken.

Daarna is de pijn weer even weg en komt vervolgens weer terug. Dat blijft een tijdje heen en weer gaan totdat de pijn zo heftig wordt dat mensen een huisarts bezoeken. Deze stuurt de patiënten dan door naar een fysiotherapeut.

Tegenwoordig zien wij dat veel mensen ook al zelf de fysiotherapeut bij rugklachten weten te vinden.

Oorzaken van Chronische Rugpijn

Er is geen kort antwoord op deze vraag te vraag te geven. Het aantal oorzaken van rugklachten is namelijk enorm divers. De chronische rugpijn is hierop geen uitzondering.

Grofweg zijn er wel een aantal grote oorzaken aan te wijzen.

1. Onvoldoende genezen trauma

Hierbij doelen we op een val of ongeluk in het verleden. Vaak zien we dat jaren geleden bijvoorbeeld wel fracturen (breuken) weer zijn geheeld maar dat niet de volledige functionaliteit is teruggekeerd. Het is dan goed mogelijk dat de breuk wel is hersteld, maar dat de spieren of ligamenten om het bot of gewricht heen, niet volledig zijn hersteld. Dit kan bijvoorbeeld komen doordat mensen zich een anderen houding hebben aangeleerd of doordat het lichaamsdeel minder intensief wordt gebruikt.

In onze praktijk behandelen wij deze klachten door specifieke oefeningen en massages die zorgen voor meer ruimte op de plaats van de pijn. Door de spieren enerzijds soepel te maken en anderzijds op specifieke plaatsen te versterken, creëren we minder druk op de zwakke plek. Hierdoor kan er herstel optreden waardoor de pijn afneemt.

2. Een Verkeerde Houding

Een scheve houding van het lichaam kan op de langere termijn klachten geven.

Door een scheve houding wordt bijvoorbeeld uw wervelkolom ongelijk belast. Hierbij komen bepaalde zenuwen of spieren in de knel te zitten.

Wanneer ongezonde houding al lang aanwezig is, is het soms lastig om de oorzaak te achterhalen. In zo’n geval kan de eigenlijke scheve houding soms niet meer zichtbaar zijn maar zijn de gevolgen nog wel aanwezig.

Fysiotherapie World Amsterdam zal hierbij vooral specifieke spierversterkende oefeningen aanbieden. Ook gaan we op zoek naar de juiste houding bij het lopen, zitten en soms liggen.

De combinatie van een juiste houding met sterkere spieren, zorgt voor ontspanning van de pijnlijke plekken en verlichting van de pijn.

“Er zijn heel veel verschillende oorzaken van chronische rugpijn, daarom zijn er ook veel verschillende behandelingen “

3. Chronische Rugklachten door Stress

Stress, wie heeft er nu geen stress. Tegenwoordig heeft iedereen wel eens last van stress.

Bij langdurige stress kunnen mensen hier echter heel wisselend op reageren. Een reactie die vaak voorkomt is het verkrampen van spieren in de onderrug. Het gevolg hiervan is een zeurende pijn die extra op kan treden in rust en bij ontspanning.

Bij de behandeling is het natuurlijk zaak om de stress zelf te verminderen en om de gevolgen die stress op het lichaam heeft te verminderen. Fysio Amsterdam World biedt bij deze klachten massages die het door stress verkrampte weefsel losmaken.

Vervolgens gaan we ook oefeningen doen die de spieren in beweging houden en die de spieren soepel houden. Hiermee werken we aan het voorkomen van terugkeer van de klachten.

4. Chronische Rugpijn door de Levensstijl

Overgewicht, slaapgebrek of een onregelmatige leefstijl kunnen allemaal problemen geven met de rug.

Hierdoor kan pijn of stijfheid in de rug optreden. Omdat de mechanismes die hieraan te grondslag liggen verschillen, verschilt ook onze aanpak. Vaak zal deze in ieder geval bestaan uit het losser maken van de rug om hiermee spieren, zenuwen en ligamenten meer ruimte te geven.

In de meeste gevallen worden hier ook oefeningen aangeboden om terugkeren van de klachten te voorkomen.

Vanzelfsprekend is in deze gevallen het ook zaak om kritisch naar het leefpatroon te kijken.

Chronische Rugklachten Verhelpen

Acute rugklachten zijn meestal goed te verhelpen. Bij chronische rugklachten kan dit anders liggen. Chronische rugklachten zijn vaak lastig te verhelpen waardoor onze zorg zich met name richt op het verminderen van de klachten. Dit betekent dat de behandeling als doel heeft om zoveel mogelijk te kunnen doen met zo min mogelijk klachten. Het streven is hoge autonomie waarbij zo min mogelijk hinder is op gebied van alledaagse handelingen, ontspanning of werk. Hierbij is het bijvoorbeeld van belang dat u leert waar de de grens licht tussen belasting en belastbaarheid.

Fysio World Amsterdam mag zich met recht expert noemen in het bijstaan van patiënten met deze klachten.

Onze aanpak van enerzijds het aanbrengen van verlichting en anderzijds het stimuleren van de juiste beweging, is de reden dat wij al zoveel mensen mochten helpen bij hun chronische rugklachten.