Bekkenfysiotherapie in Amsterdam Oost

Verminderen klachten bij bekkeninstabiliteit

Eén van de meest voorkomende klachten bij zwangere vrouwen is bekkeninstabiliteit. En hoewel dit een relatief recente aandoening is (25 jaar geleden kende niemand deze klacht) is dit dus een klacht die heel veel vrouwen problemen geeft tijdens de zwangerschap.

Vaak komen de aanstaande moeders niet bij ons met de klacht “bekkeninstabiliteit” maar meestal rapporteren zij pijn in hun heupen, onderrug en/of bekken. Door deze pijn wordt bewegen lastiger en het zitten of liggen ook. Zeker het slapen kan flink vervelender worden wanneer er sprake is van bekkenpijn en bekkeninstabiliteit.

fysiotherapie bij bekkeninstabiliteit
En de enige manier om van bekkeninstabiliteit af te komen, is bevallen. Dit is enige duurzame oplossing.

Maar gelukkig betekent dit niet dat u helemaal niets kunt doen om de klachten te verminderen of om uw lichaam te ontlasten. Wij zien veel vrouwen met bekkenklachten en onze zorg is er hierbij op gericht om beweging en rust in balans te brengen. Dat betekent dat wij u tijdens de zwangerschap helpen met het uitvoeren van bewegingen en met het verstevigen van de spieren in uw (onder)rug.

De zorg die wij tijdens de zwangerschap verlenen is dus vooral het helpen bij het bewust gebruiken van de spieren in en rondom het bekken. We letten op de manier waarop u bewegingen en handelingen uitvoert en we adviseren u bij het aannemen van de juiste houding.

Zware klachten van bekkeninstabiliteit

In sommige gevallen kan het vóórkomen dat dit niet voldoende is. Omdat in de laatste periode van de zwangerschap de banden die het bekken bijeen houden, zullen gaan verweken, komt er meer speling op deze botdelen. Dit kan zorgen voor pijn en klachten.

Bij heel zware klachten kan het zelfs zo zijn dat u bijna niet meer kunt lopen of soms urineverlies heeft.

Let op! Bij urineverlies dient u direct contact met de huisarts op te nemen!

Bekkenklachten na de bevalling

Zoals iedere moeder weet (en vooruit, vaders ook wel een beetje), is de bevalling een heftige gebeurtenis. Nadat het lichaam al maanden anders is belast, komt er tijdens de bevalling ook nog eens een urenlange spiercontractie (weeën) en is er veel mechanische druk op het bekken.

Wanneer de bevalling achter de rug is, dan komt eindelijk de periode waarin het lichaam weer kan herstellen. Soms kan het echter zo zijn dat er bij dit herstel extra zorg nodig is.

Onze bekkentherapeut begeleidt vrouwen die 6 weken of langer na de bevalling nog altijd bekkenklachten over houden. De therapie hierbij is intensiever dan tijdens de bevalling, omdat we nu de mogelijkheid hebben om weefsels en structuren weer op te trainen. De zwangerschap is voorbij en het lichaam krijgt met de juiste fysiotherapie beter de kans om te herstellen.

“Het bekkenfysiotherapie verminderd u klachten bij bekkeninstabiliteit tijdens en na de zwangerschap”

Wordt bekkentherapie door de verzekering vergoed?

De vergoeding voor fysiotherapie tijdens de zwangerschap hangt af van uw verzekeraar. In de meeste basis pakketten, wordt enkel de zorg bij zwaardere bekkenklachten vergoed. Denk hierbij bijvoorbeeld aan urineverlies. De “minder zware” vormen van bekkeninstabiliteit worden vergoed in aanvullende pakketten of worden door de cliënt zelf betaald.

Onze cursus bekkenklachten zwangerschap

Zowel tijdens de zwangerschap als na de bevalling, kunnen wij u bijstaan bij uw pijn of andere klachten van uw bekken. Afhankelijk van uw situatie of symptomen kunnen wij u adviseren wat onze mogelijkheden zijn om u te helpen.

Wanneer wij inschatten dat uw klachten andere therapie nodig hebben, dan zullen wij u doorverwijzen naar de betreffende zorgverlener.

U kunt dus altijd met onze mensen bellen om u beter te laten informeren over de mogelijkheden.