Klachten bij het Hardlopen:

Gezond hardlopen met fysiotherapie

hardlopen fysiotherapie

U bent lekker een eindje aan het hardlopen. Het tempo zit er goed in.

Maar na een tijdje krijgt u wat last. U krijgt bijvoorbeeld last van kramp of steken in uw knie.

• Waar komt dat door?
  • En, hoe kan dit voorkomen worden?
Fyio World Amsterdam

Gezond hardlopen met Fysiotherapie

Welke klachten en blessures kunt u oplopen bij het hardlopen?

Of u een ervaren loper bent of net begint, klachten en blessures kunnen altijd voorkomen. Een aantal van de meest voorkomende blessures zijn:

• Jumpers knie
  • Lopers knie
  • Shin splint
  • Achillespees ontsteking
  • Hielspoor

Er zijn natuurlijk veel meer mogelijke blessures, dit zijn echter de meest voorkomende.
Een voordeel is gelukkig wel dat er daarom ook veel bekend is over deze blessures.

Veel voorkomende hardloopblessures

Jumpers knee:

Bij een Jumpers knee (ook wel Patellofemoraal pijnsyndroom) heeft u pijn aan de voorzijde van de knie en net daaronder. Het is vaak een drukkende, zeurende pijn die u het meest voelt als u de knie buigt. Bijvoorbeeld tijdens het hardlopen of traplopen maar u kunt er ook last van hebben als u langdurig stil zit.

De jumpers knee kan ontstaan als uw kniepees overbelast raakt. Deze overbelasting komt veel voor als u vaak springt, een overmatige trainingsopbouw heeft of de verkeerde looptechniek toepast.

Bij een Jumpers knee is het verstandig om uw hardlooptraining stil te leggen en de kniepees tijd te geven om te herstellen.

Lopers knie:

Een Lopers knie (ook wel Iliotibiaal frictiesyndroom) houdt in dat u last heeft van een overbelasting aan de zijkant van de knie. Normaal gesproken glijdt de pees aan de zijkant over de knie. Als deze pees overbelast is kan de stand van het been gaan afwijken. Dit zorgt ervoor dat er wrijving ontstaat. Dat kan leiden tot een ontsteking van de pees met pijn als gevolg.

Mogelijke oorzaken hiervan kan een slechte trainingsopbouw zijn.

Ook bij een Lopers knie is het aan te raden om de hardlooptraining tijdelijk stil te leggen en de pees tijd te geven om te herstellen.

De eerste Fase: het Onderzoek

Shin splints

Shin splints is een blessure aan het kuitbeen en het scheenbeen. Ook hierbij gaat het om overbelasting waarbij u last heeft van stekende of zeurende pijn aan de voor- en/of binnenzijde van het onderbeen. Deze pijn kan echter ook wijzen op een stressfractuur (scheurtje in het bot) of compartimentsyndroom (verhoogde druk op het weefsel).

Mogelijke oorzaken kunnen bijvoorbeeld een verkeerde looptechniek of trainingsopbouw zijn.

Zodra u pijn voelt rond de schenen is het verstandig om de training hierop aan te passen en periodes van rust in te lassen.

Achillespees ontsteking

Ook een achillespeesontsteking is een overbelastingsblessure aan de achterkant van de enkel. Dit resulteert vaak in stijfheid of pijn rondom de achillespees. Oorzaken hiervoor zijn vaak plotselinge bewegingen, verkeerde looptechniek of verkeerde schoenen.

Als u last heeft van een Achillespeesontsteking is het aan te raden om uw training hierop aan te passen. Ook kan het helpen om op een andere ondergrond te gaan lopen. Let op een goede warming up voor het lopen.

Hielspoor

Hielspoor is een overbelasting van de peesplaat aan de onderkant van de hiel. Er ontstaan kleine scheurtjes op de plek van de aanhechting waardoor er kalkvorming ontstaat (ook wel botweefsel groei). Pijn is vaak scherp en over de hele onderkant van de voet voelbaar. De belangrijkste oorzaak is het verkeerd belasten van de voet.

Looptraining en ander schoeisel kunnen hier uitkomst bieden.

Wat kunt u doen om hardloopblessures te verminderen

Gaat u voor het eerst beginnen met hardlopen?

Of begint u opnieuw met hardlopen?

Dan is het verstandig om rustig aan te beginnen. De meeste blessures ontstaan namelijk omdat mensen te hard van stapel lopen. Bouw uw training rustig op. Begin met een warming-up om de spieren warm te maken. Houdt ook de regelmaat in uw hardloopschema.

Als u hardloopt gebruikt u bewust of onbewust een bepaalde looptechniek. Zorg er voor dat u de juiste looptechniek gebruikt. Heeft u behoefte aan hulp en heeft u al vaker last gehad van lastige blessures? Maak dan een afspraak om een loopanalyse te doen. Wij helpen u graag om de juiste looptechniek te vinden.

Zorg er ook voor dat u de juiste schoenen hebt voor het hardlopen. De schoenen moeten lekker zitten niet te zwaar zijn en niet te veel dempen. Dit houdt in dat de zool van de schoen niet te dik is. Let hierbij ook op dat de hiel van de zool niet te hoog is voor een betere loophouding. Inlegzooltjes kunnen ook al een groot verschil maken.

Met onze podotherapie kunnen we niet alleen helpen met blessures, maar ook met het voorkomen hiervan.

Maak dus snel een afspraak!

Fysiotherapie bij Fysio World Amsterdam

Onze fysiotherapeuten zijn bekend met het begeleiden van alle soorten hardlopers. Wij kunnen helpen bij het voorkomen of bij het herstellen van blessures.

Ook is het mogelijk om zelf contact met ons op te nemen. We zullen dan samen met u de oorzaak van de klachten achterhalen en een effectief behandelplan opstellen.

Indien u vrijblijvend meer informatie wilt hebben over de mogelijkheden of kosten van uw revalidatie dan helpen wij u graag telefonisch of per mail verder!