Revalidatie na Wintersportblessures:

Knieën, enkels hand/armen en de rug. Ieder jaar mogen wij weer veel mensen helpen bij hun herstel.

blessure revalidatie wintersport

De wintersport, een prachtige tijd om heerlijk van het winterweer te genieten. Lange afdalingen op de ski of board en daarna een drankje aan de piste.

Of juist lange wandelingen door de witte dalen om vervolgens gezellig te gaan tafelen.
Wat uw bestemming en besteding ook is, ook dit jaar gaan er weer ruim een miljoen Nederlanders naar de sneeuw. Een grote groep vertrekt rond kerst/oud en nieuw en vervolgens gaan er gestaag vakantiegangers het hele voorjaar door.

Al de sneeuwpret zorgt echter ook voor een heleboel ongelukken. Zeker wanneer wij Nederlanders als matig getrainde wintersporters op pad gaan, wil er wel eens iets verkeerd gaan.

De beroemde gipsvluchten zijn daar ieder jaar weer een teken van. Ook in onze praktijk maken we in het begin van het jaar weer een toestroom van wintersporters mee. Een variëteit aan beschadigen van banden en botten, wordt behandeld door onze therapeuten.

Vaak doen wij deze behandelingen in combinatie met een orthopedisch chirurg om zo weer een optimaal herstel te bewerkstelligen.

Fyio World Amsterdam

Revalidatie na wintersport, optimaal herstel met Fysio World Amsterdam

Veel voorkomende wintersport blessures

Onze grootste groep patiënten bestaat uit de volgende klachten, wij hebben hier dus zeer ruime ervaring mee!

  • Knieletsel: Van gescheurde kruisbanden tot beschadigende binnenbanden en schade aan de meniscus. Bij knieletsel is fytotherapie essentieel! Door de bewegelijkheid en de benodigde stabiliteit van het gewricht zijn de juiste oefeningen tijdens uw revalidatie net zo belangrijk als een eventuele operatie. Om deze reden zijn wij als centrum gespecialiseerd in klachten van de knieën!
  • Rugklachten: De rug heeft een aantal grote spieren maar ook banden en natuurlijk wervels. Door kracht op deze structuren kan er schade ontstaan. Waar de knieschade vaak operatief moet worden hersteld, is bij rugklachten een groot deel te verhelpen door de juiste fysiotherapie oefeningen.
  • Pols, hand en arm klachten: De val wordt vaak opgevangen met onze armen. Dat betekend dus dat de klap op onze (onder)arm kan komen. Bij schade is soms een operatie nodig, hierna is het rustig oefenen om weer helemaal te herstellen. Onze oefeningen helpen bij een sneller herstel en optimale gezondheid en bewegelijkheid na ons revalidatie traject.
  • Enkelklachten na wintersport: De enkelbreuk en de gescheurde banden. De enkels krijgen het zwaar te verduren op de berghellingen. Wij hebben een intensief traject waarbij door balansoefeningen, krachtoefeningen en bewegingsoefeningen het gericht weer langzaam wordt belast. Door het juiste trainingsprogramma kunnen enkelklachten relatief snel herstellen.

Wat uw wintersport blessure ook is, Fysio World Amsterdam helpt u bij het herstel. Wij kunnen desgewenst in overleg met u arts het programma vormgeven.

Vaak kunnen wij door onze ervaring resultaten boeken waar u zelf niet in zou slagen.

blessure wintersport fysiotherapie

Tot slot, een aantal tips voor een veilige wintersport!

  1. Bereid je voor. Zorg dat je in goede conditie bent door al voor het vertrek aan je conditie, kracht en stabiliteit te werken. Met name de beenspieren en de “core” krijgen veel te verduren dus zorg voor voldoende aandacht voor deze groepen.
  2. Goed materiaal is essentieel. Dat betekent bijvoorbeeld schoenen in de juiste maat en een helm. Altijd een helm!
  3. Weet wanneer je moet stoppen. Doordat wintersport intensief is, raakt u gedurende de dag vermoeid. Juist wanneer u vermoeid bent, is de kans op brokken groter. Stop dus op tijd om ongelukken te voorkomen.
  4. Blijf op de piste. De piste is geprepareerd en veilig. Op de piste is er ook de mogelijkheid tot hulp wanneer er iets niet goed gaat. Dit is niet zo geregeld naast de pistes. Hoe mooi de sneeuw daar ook lijkt, u weet niet wat eronder ligt en er is zeker geen veiligheidsdienst die u snel kan helpen.
  5. Pijn is een signaal. Pijn geeft aan dat u moet opletten. Gelukkig kan een beetje spierpijn wegtrekken wanneer u rustig gaan bewegen. Pijn in bijvoorbeeld knieën of enkels, kan wijzen op overbelasting. Houdt deze pijn dus goed in de gaten en gun uw lichaam rust.