Shockwavetherapie en haar verschillende Toepassingen

Herstel sneller met onze Shockwavetherapie

Shockwavetherapie is een behandeling die gebruikt wordt om diverse pijnklachten te behandelen. Shockwavetherapie (ook wel extracorporele schokgolfbehandeling) kent ook toepassingen in het ziekenhuis zoals bijvoorbeeld bij het vergruizen van nierstenen.

De krachtige mechanische schokgolven die worden veroorzaakt door het plotseling vrijkomen van een elektrische, mechanische of chemische energie, zorgen ervoor dat er op specifieke locaties binnen het lichaam behandeld kan worden.

Dit is bijvoorbeeld een uitkomst voor klachten in het schoudergewricht, een tennisarm, chronische ontstekingen in het lichaam maar ook overbelasting van de heupspieren. Door een kortdurende schokgolf te creëren op basis van geluidsgolven, wordt het lichaam gestimuleerd om het genezingsproces opgang te brengen en/of te versnellen.

Shockwavetherapie komt in verschillende vormen en kan ook gebruik maken van verschillende apparaten die allemaal op een andere manier afgestemd zijn. Dit biedt voldoende mogelijkheden om diverse gerichte maar ook breder strekkende behandelingen uit te voeren. De meeste patiënten zien na ongeveer 6 weken een verbetering van de klachten.

Dit klinkt misschien allemaal technisch, het goede nieuws is dat wij bij onze praktijk een aantal klachten zoals gewrichtsklachten, peesklachten of spierverrekkingen beter kunnen verzorgen met deze techniek.

We vertellen u graag meer!

De verschillende vormen van Shockwavetherapie

Shockwavetherapie heeft een radiale variant en een gefocuste variant. De meest gebruikte is de radiale shockwavetherapie. Deze wordt in ongeveer 95% van de gevallen gebruikt. Bij radiale shockwavetherapie worden er hoogenergetische geluidsgolven (trillingen) gegenereerd door een elektromagnetische bron (soms ook een luchtdruk). Dit zorgt ervoor dat er een groot behandelgebied bereikt kan worden.

De andere variant van shockwavetherapie heeft een minder brede werking en maakt een meer gerichte behandeling mogelijk. Deze wordt daarom de gefocuste variant genoemd. Doordat bij gefocuste shockwavetherapie alle golf genererende elementen nauwkeurig uitgelijnd zijn, wordt elke puls gefocust op een specifiek behandelgebied. Doordat de behandeling zo gericht is op 1 gebied, vindt er op dat gebied een flinke belasting plaats van de huid. Dit zorgt vaak voor ongewenste reactie na behandeling, zoals pijn, bloeduitstortingen of  huidirritatie.

Door nieuwe technieken zijn er tegenwoordig wel vormen van gefocuste shockwavetherapie met minimale bijwerkingen na therapie.

“Het doel van medische fitness is het verbeteren van uw conditie en uw gezondheid. “

De verschillende vormen van Shockwavetherapie

Binnen de geneeskunde wordt shockwavetherapie op verschillende manieren al jarenlang ingezet. Een bekende manier is het verguizen van nierstenen van buitenaf. Fysiotherapeuten kunnen echter deze methode ook gebruiken om verschillende andere aandoeningen te behandelen.

Enkele toepassingen zijn:

• Versnellen van wondgenezing
  • Versnellen van herstelproces van botten
  • Verminderen van afbraak van botten
  • Verminderen klachten aan schoudergewrichten
  • Behandelen van chronische ontstekingen
  • Verminderen van pijn

Niet iedereen komt helaas in aanmerking voor shockwavetherapie want er zijn een aantal uitsluitingscriteria:

• Gebruik van bloedverdunners
  • Scheuren aan pezen
  • Gebruik van een pacemaker
  • Bepaalde stollingsziektes
  • Zwangerschap

Shockwavetherapie als vorm van Fysiotherapie

Shockwavetherapie is een laagdrempelige manier om de klachten van diverse aandoeningen te verminderen.

Het geeft de mogelijkheid voor behandeling zonder chirurgische ingrepen en/of gebruik van medicijnen. Met de techniek dringen krachtige mechanische golfimpulsen door tot in de zachte weefsels. Daarnaast zijn het kortdurende behandelingen (ongeveer 10 minuten per sessie) en merken patiënten vaak na 6 weken al een vermindering van het aantal klachten.

Shockwavetherapie past perfect binnen het arsenaal van een fysiotherapeut omdat het heel het weefsel betrekt bij de behandeling. Binnen onze praktijk hebben we ruime ervaring met shockwavetherapie als vorm van therapie. Afhankelijk van de aard van de klachten kiest u samen met uw fysiotherapeut voor 1 of meerdere behandelingen.

Na elke behandeling wordt er geadviseerd om het rustig aan te doen en het sporten zo veel mogelijk te beperken. Dit draagt bij aan een spoedig herstel en een maximalisatie van het potentieel van de behandeling.