Fysiotherapie bij Artrose

Minder pijn bij bewegen en meer zelfstandigheid

Artrose wordt in de volksmond vaak gewrichtsslijtage genoemd. Deze term klopt ook vrij goed. Bij artrose is er sprake van het afslijten van het kraakbeen op botten van gewrichten. Dit kraakbeen heeft als functie om bewegingen soepel te laten verlopen. Wanneer dit kraakbeen is afgesleten, dan worden bewegingen dus minder soepel en meer pijnlijk.
Fysiotherapie bij Artrose
Bij ons in de praktijk bieden wij veel therapie aan mensen met artrose. Deze therapie is zeer divers, omdat artrose overal en in verschillende vormen kan optreden. De kern is altijd het uitvoeren van bewegingen om zo spieren en gewrichten te stimuleren. De spieren en gewrichten worden hierdoor zo gezond mogelijk gehouden. Door oefeningen vaak te herhalen, kan het lichaam extra geprikkeld worden. Vanzelfsprekend is het hierbij niet de bedoeling dat deze bewegingen pijnlijk zijn. Hierbij komt direct het belang van een goede fysiotherapeut naar voren. Waar u zelf soms onzeker bent over hoe ver u moet gaan bij de oefeningen, is dit voor uw therapeut geen vraag. Op basis van onze ervaring en uw persoonlijke situatie kunnen wij u begeleiden in oefeningen die resultaat bieden zonder dat u te zwaar belast wordt. Om deze reden worden de oefeningen ook regelmatig aangepast wanneer uw situatie verandert.

Om beter te begrijpen hoe u wordt geholpen met onze therapie, willen wij u graag iets meer over artrose en over onze behandeling vertellen.

Het ontstaan van Artrose

Artrose ontstaat zoals gezegd, door schade aan het kraakbeen in gewrichten. Doordat het dempende laagje kraakbeen, dunner wordt, komen botten tegen elkaar aan. Hierdoor ontstaat er wrijving. Deze wrijving kan pijnlijk zijn en zorgen voor irritatie van de botten. Het gevolg van deze irritatie is het opzwellen van gewrichten en het nog pijnlijker worden van de gewrichten. De irritatie kan tot gevolg hebben dat u minder gaat bewegen, waardoor de gewrichten stijf gaan worden. Het steeds minder gebruiken van de pijnlijke gewrichten draagt dus bij aan progressie van de ziekte.

“Onze fysiotherapeuten gaan graag met u aan de slag!”

Wat kan een fysiotherapeut doen bij Artrose?

Wij kunnen de ziekte niet laten verdwijnen. Net als bijvoorbeeld bij COPD, is er al schade. Die schade kan niet zomaar herstellen. Dat is dan ook niet het doel bij fysiotherapie bij artrose. Wij helpen u vooral de gevolgen van de ziekte zo goed mogelijk te omzeilen, in uw leven in te passen of deze te beperken.

Dat betekent dat wij bijvoorbeeld andere manieren om uw gewicht te verdelen tijdens het lopen, kunnen gaan oefenen. Of we helpen u bij een minder belastende manier van trap oplopen.

Door bewegingen anders uit te voeren, kan er vaak een flinke verbetering worden bereikt. Door de andere uitvoering kan een beweging minder pijnlijk worden. Hierdoor kunt u meer activiteiten zelfstandig uitvoeren.

Spierversterking en coördinatie

Door de spieren te versterken, kan de druk op gewrichten worden verminderd. De sterkere spieren zorgen voor een betere houding waardoor pijnlijke plekken minder worden belast. Door bijvoorbeeld uw beenspieren te trainen, wordt er minder druk op uw knieën uitgeoefend.

Op dezelfde manier helpt ook een betere coördinatie. Door een beweging gecoördineerder uit te voeren, is de beweging stabieler. Door meer stabiliteit is er minder belasting en druk op de pijnlijke gewrichten.

Hulp bij artrose bij Fysio World Amsterdam

Onze fysiotherapeuten gaan graag met u aan de slag. Samen kunnen we bepalen welke beweging lastig gaat of welke handelingen er pijn doen.

We kunnen daarna gericht aan de slag. Dat betekent oefeningen doen om bewegingen anders uit te voeren of oefeningen om de spieren te versterken.

Het trainen van bewegingen en het opbouwen van conditie helpt zo, ondanks de artrose, direct aan een betere kwaliteit van leven.