De schouderregio

Heel veel in gebruik, heel veel klachten

Als fysiotherapeuten zien wij veel klachten in de nek/schouder regio. Omdat de schouders en de armen heel veel worden gebruikt, geven deze klachten ook heel veel overlast. Wij zien dan ook veel patiënten met deze problemen. We zetten voor u een aantal veelvoorkomende klachten uiteen. Wanneer u vragen hebt over deze klachten kunt u altijd contact met ons opnemen.

Frozen shoulder

Ook wel een vastzittende schouder. Heel erg vervelend en ook vaak pijnlijk.

Bij een frozen shoulder is er een ontsteking aan het kapsel in het schoudergewricht. Deze ontsteking zit dus echt in de schouder. Doordat er weinig ruimte is om te zwellen, zorgt de ontsteking voor een gebrek aan ruimte en druk in het gewricht.

Deze druk geeft pijn en maakt bewegen moeilijk.

Typische symptomen: Pijn aan de buitenkant van de schouder en minder bewegingsruimte.

Onze aanpak: Het goede nieuws is dat een frozen shoulder vaak goed is te verhelpen. Door specifieke oefeningen wordt het gewricht weer soepelen en neemt de pijn af.

Dit kan wel weken tot maanden duren.

“De essentie van goede zorg zijn aandacht en kunde”

Ontstoken slijmbeurs in de schouder

De functie van een slijmbeurs is het opvangen van klappen in de schouder. Een slijmbeurs is dus een soort kussentje. Wanneer de beurs is ontstoken, doet het opvangen van klappen dus pijn. Vaak ontstaat een slijmbeursontsteking geleidelijk en worden de klachten langzaamaan steeds erger.

Typische symptomen: De schouder is pijnlijk. De pijn kan door de hele schouder voorkomen en ook uitstralen de arm in. Soms is er ook sprake van een rode en warme schouder. Bewegen is vaak mogelijk, maar doet wel veel pijn. De pijn ontstaat vaak geleidelijk en kan gedurende weken steeds erger worden.

Onze aanpak: Het lichaam moet zelf de ontsteking oplossen. Wij helpen met oefeningen die dit proces ondersteunen. Dit betekent een lichte belasting die vooral gericht is op het soepel houden van de spieren.

Kans of RSI

RSI was een van meest voorkomende klachten een aantal jaar geleden. Door herhaalde bewegingen en een slechte houding was er een ware stortvloed aan RSI klachten. Doordat er tegenwoordig meer aandacht is voor de preventie, zien we dit probleem minder voorkomen dan eerst. Echter, KANS is nog steeds een groot probleem voor heel veel mensen. Er wordt geschat dat tot een kwart van de werkenden hier last van krijgen. Bij KANS staan pijn en tintelingen vaak op de voorgrond icm krachtverlies.

Typische Symptomen: KANS of RSI ontstaat door repeterende bewegingen. Hierdoor ontstaat een kenmerkende, tintelende pijn. De pijn kan optreden in schouder, nek en armen. Deze pijn treedt niet alleen op in beweging maar ook bij rust. Ook kunnen er tintelingen voorkomen in dezelfde gebieden. Vaak zien we dat de klachten erger worden bij drukte of bij stress.

Onze Aanpak: De klachten ontstaan door verkeerde gewoontes. Door te vaak een bepaalde houding of beweging te herhalen. We richten ons daarom op het anders uitvoeren van handelingen of het aanpassen van houdingen. Bij de behandeling richten we ons niet op oefeningen maar meer op rust en ruimte voor herstel.

Hulp bij schouderklachten bij Fysio World Amsterdam

Onze praktijk heeft goede contacten met zowel huisartsen als andere zorginstellingen in Amsterdam (Oost). Hierdoor zijn wij op de hoogte van de achtergrond van uw klacht. Dit betekent dat wij beslagen ten ijs komen.

Ook is het mogelijk om zelf contact met ons op te nemen. We zullen dan samen met u de oorzaak van de klachten achterhalen en een effectief behandelplan opstellen.

Indien u vrijblijvend meer informatie wilt hebben over de mogelijkheden of kosten van uw revalidatie dan helpen wij u graag telefonisch of per mail verder!

Bekijk hier het verhaal van Lisa